Громадська організація "Cпілка вільних людей"               Phone    +38(050)-211-80-73

Механізми громадянського суспільства України навряд чи можна назвати дієвими та успішними. Відповідно до індексу сприятливого середовища для громадянського суспільства, Україна займає 46 місце зі 109, поступаючись не лише усім країнам Євросоюзу, але й таким країнам як Ботсвана, Панама або Коста-Ріка. На 10 тисяч населення в Україні зареєстровано лише 17 неурядових об’єднань, в той час як в Угорщині – 46, Хорватії – 55, Естонії - 201.

Матеріали сайту Ресурсного центру ГУРТ

 

Як громада може контролювати владу?

  

Відповідно, суспільству, де залученість населення у громадські рухи та об'єднання не є поширеною практикою, стає важче контролювати дії влади та впливати на процес прийняття рішень. Участь громади в контролі влади часто зводиться до голосування на виборах, що є недостатнім інструментом для впливу на політику очільників держави, регіону, міста чи села. Події Євромайдану показують реальну необхідність постійного та глибокого контролю влади з боку громадськості.

 

КОМЕНТАРІ. 

Ганна Кіященко , ГО «Суспільна служба України», громадський консультант організацій громадянського суспільства та органів виконавчої влади Полтавської області:

 

 

Контроль можливий лише тоді, коли органи влади стають прозорими. Моя порада активним користувачам Інтернету: займіться справою. Ви можете контролювати рішення Вашої міської, районної, обласної ради.На своїх офіційних веб-сайтах органи влади повинні обов’язково оприлюднюватися проекти рішень та вже прийняті рішення. Якщо Ви з чимось не погоджуєтесь в проекті рішення, мобілізуйте своїх однодумців і добивайтесь внесення змін. Вимагайте від органів влади оприлюднення рішень в повному обсязі, бо дуже часто документи засекречуються під приводом того, що рішення містить конфіденційну інформацію, або оприлюднюються без додатків. Якщо органи влади не реагують на ваші звернення щодо оприлюднення рішень в повному обсязі, звертайтеся в органи прокуратури, які повинні стежити за дотриманням чинного законодавства органами влади.

 

Андрій Токарський , член координаційної ради Громадянської мережі ОПОРА, Рівне:

 

 

- Є ряд інструментів, які дозволяють громаді ефективно контролювати владу. Одним із найбільш дієвих є Закон «Про доступ до публічної інформації», який дає можливість в короткі терміни отримати доступ до важливих даних. Також громада може впливати на владу через оскарження дій чи бездіяльності чиновників. Щоправда, цей інструмент є ефективним лише за умови забезпечення максимальної публічності процесу. Найпростіше контролювати владу можна за умови належної самоорганізації громадян. Тут ключову роль відіграє масовість. Чим більше людей залучено до процесу вирішення проблеми, тим вищий рівень розголосу, тим вищі шанси реально вплинути на ситуацію.

 

Яскравим прикладом громадського контролю є події, що відбувалися під час Революції Гідності,коли суспільно-політична ситуація об’єднала тисячі рівнян і спрямувала їх в одному напрямку. Громада отримала величезний вплив на діяльність органів влади. За ініціативи мешканців Рівного скликалися сесії, а депутати безапеляційно підтримували всі рішення, що пропонувалися громадянами. Ще одним прикладом є ситуація з призначенням на посаду головного міліціонера області В’ячеслава Чайки. Недотримання вимог Майдану та кулуарний принцип призначення за партійними квотами, став тим каталізатором, який об’єднав людей і примусив їх діяти. Як результат, знадобилося чотири дні, аби переконати міністра відмінити своє рішення та змінити принципи кадрової політики на Рівненщині.